2024.10.01
Négy magyar munka is díjat kapott a legrangosabb designversenyen
A 2024-es Red Dot Design díjátadón négy elismerést
A Red Dot az egyik legnagyobb presztízsû nemzetközi designverseny, amely három kategóriában díjazza a legjobb alkotásokat: termékdesign, márka és kommunikációs design, valamint koncepciótervezés. A díjazott projektek között szerepel a Herz New York Coffee Roasters környezetbarát csomagolása, a Moena Wermut boros címkéje és a Pátzay pincészet arculata. A Dorothea Hotel Budapest látogatóirányítási rendszere is kiemelkedõ mûvészi és innovációs elismerést kapott.
A Graphasel Design Stúdió munkáit évek óta komoly jutalmakkal díjazza a nemzetközi szakma, 15 Red Dot elismerés fémjelzi már a csapat hazai viszonylatban egyedülállóan innovatív, minõségorientált látásmódját. Az idei évben újabb négy Red Dot díjjal büszkélkedhet a Drozsnyik Dávid és Ördögh László vezette ügynökség.
A Red Dot Design Award a világ egyik legnagyobb grafikai és designer megmérettetése. A díjakat egy 24 tagú nemzetközi zsûri ítéli oda három kategóriában: termékdesign; márka és kommunikációs design; koncepciótervezés. A Graphasel kapott már Red Dot-ot többek között csomagolástervezési, látogatóirányítási rendszer tervezési, image videó készítési munkákért, de tavaly például CSR tevékenységhez kötõdõ illusztrációkért is.
"A 2024-es díjaink is nagyon kedvesek a szívünknek. Mindegyik olyan munka elismerését tükrözi, amelyek egy-egy hosszú, a megrendelõkkel szoros együttmûködést igénylõ, a társterületeken komoly szakembergárdát felvonultató alkotó folyamat eredményei. Így ezek az elismerések bár a Graphasel nevéhez kötõdnek, azt gondolom, hogy minden esetben a megrendelõ által delegált összes érintett munkáját is dicsérik. Örömmel osztozunk velük a büszkeségben!" - fogalmaznak a tulajdonosok.
Red Dot márka és kommunikációs design elismerést kapott 2024-ben a Herz New York Coffee Roasters arculatának, csomagolásának terve. A tulajdonosok, az apa-fia vállalkozás és a tervezõk közötti együttmûködés hosszú tervezési folyamat volt.
A megrendelõ által adott instrukciók alapján látványos, feltûnõ, egyben környezetbarát csomagolási megoldás megalkotása volt a feladat, mely éppúgy kompromisszummentesen minõségi, mint maga a kávétermék, melyet a csomagolás rejt. A tervezés során a környezetbarát csomagolás jelenlegi trendjeinek betartása mellett a minimalista esztétikai irányt kívánták szem elõtt tartani, közben a kávékultúrához gyakran kapcsolódó élénk színeket felhasználni. Inspirálódtak más iparágak best parctice-ibõl és innovatív megoldásaiból, a végsõ tervek kiállításához pedig fogyasztói visszajelzéseket, piackutatást is igénybe vettek.
A munka a Red Dot mellett júniusban elnyerte Koppenhágában a World of Coffee Copenhagen - Coffee Design Awards elismerését is környezetbarát, multifunkciós fémdoboz csomagolásával.
A Graphasel igen komoly referenciákkal rendelkezik különbözõ italok címketerveinek elkészítésében. Az egyik ilyen megbízásuk az idén Red Dot-ot érdemelt. Magyarország elsõ számú bártendere, a Boutiq´ Bár alapítója, Nagy Zoltán és társa Molnár Balázs által megálmodott márka, a Moena Wermut címkéje igazán fülledt, sejtelmes hangulatot tükröz. A márkanévvel az alapítók a múlt század névadási hagyományai elõtt tisztelegnek, ugyanis akkoriban gyakran került nõi név a vermutos palackok címkéire. Az ital megalkotásakor a dél-olasz életstílusból, a forró nyári életérzésbõl merítettek ihletet, a klasszikus gyógynövényes borok és vermutok jellegzetességeit a modern ízlésvilághoz hangolták. A tervezõk az italhoz olyan címkét álmodtak meg, amely tükrözi annak összetettségét, közben emlékeztet az egzotikumban megtestesülõ szépségre, merészségre is, melyet ez a vermut képvisel. A címke meghatározó jegyei, a növények a vörös vermutot kísérõ egyéb növényi összetevõkre, fûszerekre utalnak, míg a nõi alak eleganciát, ugyanakkor pici túlfûtöttséget, erotikát képvisel a megszelídített fekete párduccal az oldalán. Az illusztrációk a kifinomultság és a bátorság harmonikus egyensúlyát szimbolizálják.
A Moena Wermut címkéje 2024-ben a holland, progresszív vonalat képviselõ Indigó Design Awards-on is díjazott lett, ezüst fokozatú elismerést kapott.
A boroscímkén túlmenõen teljes arculat kialakítására kapott felkérést a Graphasel a Pátzay pincészettõl. A családi borászat nemesi származására utal az üres címerforma, melyet a borbirtok - Kis Péter által tervezett - díjnyertes épületének formája inspirált. A több éves arculati fejlesztés elsõ állomása a logó és a címkeforma voltak. A hazánkban egyedülálló, modern technológiával és komoly fenntarthatóságért tett erõfeszítésekkel dolgozó borászat 14 hektáron újratelepített szõlõinek elsõ "szûz szürete" 2024-ben lesz esedékes. A kitartó szakmai fejlesztések révén mára a borászat csúcsbora is elnyerte igazi "formáját", közben pedig a palack polcokra álmodott képe is kikristályosodott: az emblémából kialakított terülõminta a luxus divatmárkák bõrmegmunkálási stílusát jelképezi. Formavilága a minimalista eszközökre utal, ugyanakkor cseppet sem szerény vagy visszafogott. Méltán mutatja ezt, hogy a címke nyomdai munkái is komoly szakmai kihívást jelentettek a kiválasztott hazai gyártónak. Az elegancia, a luxus azonban elengedhetetlenek voltak, hiszen a Red Dot-tal jutalmazott terveket viselõ palackokkal csak éttermi környezetben, bárokban, hotelekben találkozhat a fogyasztó, üzletekben nem kerül forgalomba.
A stúdió életében eddig az egyik leghosszabb és legjelentõsebb szakmai fejlesztés a Dorothea Hotel Budapest, Red Dot díjjal is elismert látogatóirányítási rendszerének kialakítása volt. A közel hét éven át tartó projekt hazai és nemzetközi együttmûködésben valósult meg. A kreatív koncepciót a BDPST Koncepttel együtt alakították ki, nemzetközi oldalról pedig a világ egyik legnevesebb építészeti irodájával, az olasz Piero Lissoni által vezetett Lissoni&Partners-szel dolgozott együtt a Graphasel csapata. A napi együttmûködésben Rodrigo Tellez vezette az olasz team munkáját annak érdekében, hogy a grafika, a színek, a felületek, az anyaghasználat, a fény-árnyék hatások és a tapintási élmény is a legmagasabb mûvészi színvonalon valósuljanak meg, és álljanak össze egységes egésszé.
A szálloda enteriõrje a legmagasabb, kompromisszumot nem ismerõ tervek szerint készült, miközben a mûemlékvédelmi szempontokat a legapróbb részletig tiszteletben tartották. A tervezõk a különbözõ korok lenyomatait megõrizve, ugyanakkor egységgé simítva alakították ki az szálloda építészeti karakterét úgy, hogy az ide látogató kifinomult, mûértõ közönség se találjon benne kivetni valót. A Graphasel célja az volt, hogy az általuk készített tervek méltón illeszkedjenek ebbe a környezetbe, és emeljék a mûvészi élményt.
A látogatóirányítási rendszerek kialakítása tulajdonképpen a grafikai és belsõépítészeti tervezés határterülete, az írott, tipográfiai információk belsõépítészeti környezetben való megjelenítése. A Graphaselnek komoly referenciái vannak már ezen a területen, hiszen õk tervezték a Puskás Aréna és az MVM Dome látogatóirányító rendszerét is. Ez a mostani feladat azonban egészen más megközelítést igényelt. Egy ilyen környezetben - a hotel a Marriott Autograph Collection láncának 5 csillagos tagja - az Inkredible kivitelezõi által elkészített eszközök, mint egy "láthatatlan vezetõ" diszkréten, óvatosan kell, hogy irányítsák a vendégeket úgy, hogy közben a legnemesebb anyagok felhasználásával (fa, réz, bõr), egyedileg kikevert színekkel, eseteként a Tombor Zoltán által készített fotókkal mutatják az útvonalat a vendégeknek. Mindezt tovább nehezítette, hogy a három különbözõ korban készült épületbõl álló hotelben sok szinteltérés van, struktúrája nagyon komplikált, így különösen bonyolult feladat volt a látogatók magas mûvészi színvonalú irányításának megvalósítása.
Forrás: abc24 media