M A G Y A R O R S Z Á G 2 4
M A G Y A R O R S Z Á G 24


2019.12.08 11:08:04
2019.12.08 11:03:04
2019.12.08 10:31:28
2019.12.08 10:12:26
2019.12.08 10:07:54
2019.12.07 15:01:51
2019.12.07 14:58:39
2019.12.07 14:09:01
2019.12.07 12:48:13
2019.12.07 12:42:30
2019.12.07 12:38:26
2019.12.07 12:30:11
2019.12.07 12:23:49
2019.12.05 09:50:31
2019.12.05 09:37:09
2019.12.05 09:33:15
Király Tamás divattervező retrospektív kiállítása Budapesten
Király Tamás divattervező retrospektív kiállítása Budapesten
Király Tamás (1952-2013) divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel péntektől látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban. Király Tamás, az egyik nemzetközileg is legismertebb magyar divattervező az 1980-as években kezdte karrierjét, és rövid idő alatt az underground színtér emblematikus alakjává vált.

Fabényi Julia, a Ludwig Múzeum igazgatója a szeptember 15-ig látható kiállítás csütörtöki sajtóbejárásán elmondta: Király Tamás művészete az öltözködést, a filmet, a színházat, a performanszt és a képzőművészetet egyaránt magába foglalja.

A tervező meghatározó művésze volt a rendszerváltás előtti időszaknak, alkotásai óriás kincsnek számítanak - tette hozzá.

Tímár Katalin, a tárlat kurátora hangsúlyozta: a divattervező folyamatosan túlszárnyalta a határait. Királyt az átalakulás és a folyamatok érdekelték, nem az örökkévalóság. Alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította - tette hozzá.

Mint mondta, a kreációi nagyon sérülékenyek voltak, Király Tamás több alkotása megsemmisült, vagy elveszett és már csak fotódokumentációban lelhetők fel.

Az első teremben látható képzeletbeli kifutón különféle korszakaiból látható válogatás. Bemutatnak az 1980-as évek közepéből, az úgynevezett hajtogatós korszakból származó ruhát, amelyből egyetlen példány maradt fent. Jellemzője, hogy többféleképpen lehetett hordani.

A kurátor kifejtett: ruháiban sokszor hangsúlyozta a női test egyébként is hangsúlyos idomait, más esetekben pedig épphogy ez ellen dolgozott, olyan részekre helyezte a hangsúlyt, ami nem volt megszokott: például párnákat helyezett olyan helyekre, amelyek a női idomokat eltakarták.

Kiállítják a pirosruha-kollekciót is, amely a divattervező utolsó, 2013-as bemutatóján az Elle Fashion Show-n volt látható.

A következő teremben a Hölgy kicsit bogaras című projektjének fekete színű darabjait mutatják be. A kreációk Krasznai Zoltán nagyméretű fotósorozatán is megjelennek, míg a videón a fotózás munkafolyamatáról mutatnak werksorozatot, de a divattervező lakásából is látható többek között egy fekete asztal, amely a projektben díszletként szolgált.

Mint mondta, Király Tamás szerette a kontrasztokat, anyagok és emberek kontrasztjait, ezért került a fekete terem mellé a fehér terem, ahol Baltazár Színház előadásához készült jelmezekből állították ki a leglátványosabb darabokat.

Mint mondta, Király Tamás a 2010-es évek közepén kezdett dolgozni a színházzal, amelynek három előadásához tervezett jelmezeket. Felhívta a figyelmet arra, hogy az alkotói fantázia leginkább ezekben a darabokban érhető tetten, mivel a legegyszerűbb anyagokból volt képes elképesztő kreációkat létrehozni.

Pécsett 1987-ben rendezett bemutatót, amelynek teljes anyagát fotókból összeállított werken mutatják be. Tímár Katalin szerint Király Tamás szerette dramatizálni a bemutatókat, színpadon jelentek meg a ruhák, sokszor a modellek táncoltak, vagy különféle interakcióba léptek egymással. Colstokból készült kreációk, valamint az úgynevezett testruhák szerepletek a pécsi bemutatón. Utóbbiak annyira rossz állapotban maradtak meg, hogy ezeket csak fotósorozaton láthatja a közönség - hangsúlyozta.

A következő egységben az 1988-as Dressater elnevezésű berlini divatbemutatót idézik meg, ahol Király Tamás egyetlen kelet-európaiként olyan tervezők társaságában állított ki, mint Claudia Skoda vagy Vivienne Westwood. A show-n olyan ruhákat vonultatott fel, amelyek koncepcionális és vizuális radikalizmusa még ebből a formabontó közegből is kiemelte. A berlini bemutatóra készült ruhákból csak három darab maradt meg, de fotókon és videókon látható a többi kreáció is.

A következő terem anyaga az úgynevezett Váci utcai séták elnevezésű projekt néhány darabját és a fotódokumentációt vonultatja fel. Az 1980-as évek közepén szerveződött performanszok során a főváros sétálóutcája kifutóvá alakult át, a modellek interakcióba kerültek a járókelőkkel. Ebben a korszakban a kurátor szerint főként a konstruktivista hagyomány határozta meg Király formavilágát.

Az utolsó teremben népies kreációkat láthat a közönség, valamint különféle kiegészítőket, köztük a pata formájú cipőket.

  
Forrás: MTI / Fotó: Koszticsák Szilárd
24 Ó R A

2019.12.08 11:08:04
2019.12.08 11:03:04
2019.12.08 10:31:28
2019.12.08 10:12:26
2019.12.08 10:07:54
2019.12.07 15:01:51
2019.12.07 14:58:39
2019.12.07 14:09:01
2019.12.07 12:48:13
2019.12.07 12:42:30
2019.12.07 12:38:26
2019.12.07 12:30:11
Információ:
info@magyarorszag24.hu
Szerkesztőség:
szerkesztoseg@magyarorszag24.hu
Médiaajánlat letöltése (PDF)
sales@magyarorszag24.hu